Wednesday, April 13, 2011

Episode 212 ( 18 tahun )

Tak silap aku, gambar nie selepas aku habis sekolah................Kot. tapi percaya atau tidak, zaman yang paling kita akan ingat sampai mati apabila kita usia 16,17,18 tahun . Percaya atau tidak itu terserah kepada setiap orang.

Bagi aku Tingkatan 4 adalah zaman sesi pengenalan dunia hitam. maksud aku hitam adalah zaman dimana hati mula rasa macam senior, kemudian hati semakin berani nak buat diluar jangkaan, sebab usia sebenarnya =). tapi aku cakap dari segi pandangan aku.

tingkatan 4 dan 5 aku hidup seperti manusia biasa, dan sekarang pun biasa juga =) . biasa aku pun ada juga diluar jangkaannya seperti ponteng kelas ( ponteng kelas bagi kes aku dulu, lepak kat kelas kawan, atau pun jalan-jalan kat area kawasan sekolah ) .

Tetapi, selepas habis sekolah. semua diam seketika waktu, sebab tak ada lesen untuk bergerak ke rumah kawan-kawan. tetapi selepas ada lesen semua rajin calling-calling, tetapi sesiapa yang ada lesen awal, itu adalah hadiah terbesar diorang, =) .

lepas habis sekolah, macam-macam perangai pun menjadi. Menjadi yang baik, buruk apa lagi? percaya atau tidak, hampir 51% budak-budak yang diam masa sekolah, bila habis sekolah mereka akan bertukar menjadi budak diluar pemikiran kita. Masa disekolah kita nampak budak nie senyap, baik, kena buli selalu. tetapi bila dah habis sekolah, budak yang senyap akan menjadi budak yang happening dengan kawan-kawan barunya, yang baik menjadi luar batas kerana sikap baiknya, jadi berjaga-jaga dengan sifat yang baik. yang kena buli nie memang hebat, dia boleh menjadi kaki pukul.

yang jahat atau nakal, akan berubah sikit-sikit menjadi sifat baik sebab dia dah bosan. sifat macam nie bagi aku dia dah matang melihat dunia dan merasa apa itu dunia. Akal dapat mengtafsir baik buruk sesuatu keadaan yang akan datang.

jadi aku bukan nak bangga dengan diri aku, tetapi cukuplah kat sekolah aku dapat mengawal semua situasi keadaan. tetapi ada hampir-hampir kena buang sekolah. tapi syukur tak kena =)
jadi apa kita buat didunia nie sebenarnya allah swt nampak, walaupun kita cakap kat kawan kita macam nie

" alahai, takde sapa nampak lah weh apa ko buat, cuak-cuak plak ko "

secara amnya, aku tahu ramai yang tergoda ayat macam nie, walaupun ada yang cakap

" ada dowh yang nampak, allah nampak bai apa aku buat "

jika ayat macam nie memang terkeluar dari mulut kita, dari situ allah swt sedang menguji keimanan kita, sama ada kita mahu atau tidak. =)

bagi aku 18 tahun ada usia yang paling menarik dan kesukaan aku. 18 tahun yang aku tak akan lupa sampai bila-bila. =)

No comments:

Post a Comment