Wednesday, June 15, 2011

Episode 224 ( jangan jadi bodoh hanya perkara yang remeh )

Berapa lama anda boleh tahan untuk tidak membuka facebook ? bagi saya , bila-bila masa pun boleh, tapi hakikatnya saya ada urusan untuk dihabiskan dan pertama sekali apabila aku tak nak ambil kisah tentang-tentang disekeliling aku, ada saja perkara yang berlaku. kadang-kadang aku rasakan pemikiran mereka nie macam bangang pun ada.

Tetapi bila aku log masuk facebook aku balik, aku rasa budak-budak zaman sekarang nie, letak kan icon mereka ialah lady gaga. apa ke bengong icon mereka letak kan tu ? apakah icon yang orang kata pelik dan unik itu orang sanggup menjadikan dia icon ? tolonglah, aku lebih rela letak icon itu nama-nama syaitan.

Sedar atau tidak budak-budak zaman sekarang terpengaruh dengan muzik. aliran muzik nie sebenarnya salah satu yang membuatkan orang terpengaruh sebenarnya. seperti dahulu zaman rock tidak sekeras zaman sekarang, zaman sekarang apabila mahu lagi keras, orang akan mengatakan metal. tetapi orang tak akan kata rock itu metal, secara hakikatnya dari situ dia berkembang. sama seperti rama-rama yang dari kepompong lalu menetas dan keluar bersama lukisan disayapnya.

Balik kepada icon. Aku islam, dan yang islam haruslah meletak kan icon yang terbaiknya seperti Nabi kita, ayah kita, ulama-ulama yang ada. tetapi sayangnya orang yang baik tidak ada orang mahu memangil mereka sebagai icon mereka. mereka hanya meletak kan icon baik bergitu bila mereka sudah tua nak mampus ataupun dah sampai tahu tahap dimana kaki putus, dan tak ada harapan baru nak jadi macam tu.

aku tulis seperti ini sebab aku geram sangat dengan dunia sekarang. aku geram sangat dengan manusia dunia sebenarnya. aku baru terdengar khabar bahwa orang islam malaysia telah murtad sebanyak 10++ ( itu hanya allah swt yang tahu ) . jadi disitu kesimpulan untuk diri aku,
barang siapa yang tidak mahu dengar kata-kata allah swt itu. aku tidak akan terkejut sebenarnya.

sebab bagi aku, syaitan sentiasa bersama diri mereka, bertapa hebatnya syaitan memperdaya manusia bodoh sepertinya sampaikan meletakan icon yang syaitan buatkan sendiri. maksud aku perbuatan manusia ini adalah lawan syaitan lagi jahat kita melepasi satu batasan, lagi jahat dia akan suruh kita buat. tetapi lagi baiknya kita lagi kurang idea untuk dia buat kita menjadi jahat.

Orang boleh senang berkata " aku mati nanti nescaya syurga untuk aku " tidak sama sekali, apakah dalam kitab dan nabi pun telah mennyatakan pada kita.

Bila ada orang dihampiri kita meninggal dunia, dengarlah talqin yang dibacakan oleh ustaz-ustaz. semoga disitu menjadi kelembutan hati tentang dunia.

aku sungguh tidak faham dengan orang-orang yang faham akan agama, tetapi tidak memberi tahu. apa yang aku tahu, itu adalah salah satu tanda-tanda akhir zaman apabila, orang yang tahu ia tidak mengamalkan, apa yang dia tahu dia tidak memberi tahu.

aku memang hidup diakhir zaman yang penuh hebat. Aku boleh katakan orang mencari duit didunia tetapi terlepas mencari duit diakhirat.

apa aku cakap ini adalah untuk diri aku, banyak yang bermain diminda aku , cuma persoalannya ialah, apakah kita mampu ? jangan sekadar cakap " insya allah kita akan " insya allah bermaksud dengan izin allah swt, jika yang baik allah swt izinkan kita buat tetapi kita tak mahu buat, apa puncanya ? itu semua terletak pada diri kita yang tersesat dengan kehitaman hati sendiri

No comments:

Post a Comment