Tuesday, February 22, 2011

Episode 113 ( harus ke kita pukul anak kita ? )


Apakah wajar sebenarnya kita harus pukul anak kita? Dalam islam, kita harus memukul anak kita supaya jadi insan yang berguna. maksud aku insan yang berguna tu banyak maksud sebenarnya. Satu lagi supaya bapak tidak menjadi hamba kepada anak. tapi sekarang itu semua dah bertukar. Anak tak besar lagi, bapak atau ibu telah menjadi hamba kepada anaknya pada usia remaja.

Kadang-kadang aku terfikir " kenapalah ibubapa mereka tidak pukul mereka jika kita tahu, perkara tersebut atau situasi tersebut tidak patut si anak berbuat bergitu " .
tetapi si ibu atau si ayah hanya menegur dan membiarkan. apakah si anak itu dapat memahaminya jika dia kelakuannya berulang-ulang kali? mungkin mak bapaknya rasa " tak apa, suatu hari nanti bila dia dah besar, dia akan memahami " . dan persoalan aku, bagaimana pula jika dia tidak dapat memahami ?

Ibubapa takut pukul anak mungkin sebab dia rasa itulah anaknya yang seorang dalam keluarga. tapi apakah kebahagian duit, benda dan lain-lain dapat mendidik anak? walaupun anak itu pandai, tapi hatinya tidak pandai untuk menghormati orang juga susah bukan? pandai/bijak, tapi tak pandai hormat orang, kurang sopan dengan adik beradik, ataupun dengan ibubapa.

mak bapak kadang-kadang berharap cikgu dapat membimbing anak-anak mereka, tetapi apabila anak-anak mereka yang tak biasa kena rotan, mereka mengadu, lalu mak bapak nak samanlah, nak makilah nak apalah. Tengok juga situasi macam mana sebenarnya. cikgu yang berhak untuk merotan murid adalah cikgu displin. tapi sekarang cikgu displin pun tak dibenarkan memegang rotan untuk rotan murid. jadi macam mana kita nak mendidik bangsa kita menjadi hormat dan baik?

mungkin ayat aku tak cukup kukuh lagi, aku barulah faham kenapa kita harus pukul anak kita.
Pukul pun ada cara dan sebabnya. Bukan pukul terus pukul nanti mati anak.

Seperti gambar disini. Budak-budak yang kaki pukul, kita boleh terbahagikan kepada 2 sebab kenapa jadinya macam nie.

1. Sebab keluarga diorang tak mendidik anak-anak mereka dari usia yang kecil, dan juga tak pernah merasa sebatan daripada perbuatan yang mereka lakukan.

2.Dirumah mak bapak pukul mereka, tapi hati memendam, lalu lepaskan kat orang lain. anak mereka mungkin tak diberi penjelasan dengan tetap, kenapa mereka dihukum sebergini.

tapi kena ingat, kita kenalah didik anak. didik anak itu penting, tak kisah dia pandai ke tak pandai, janji kita pandai mendidik dia menjadi insan yang bertanggungjawab, bernilai dan berpegang teguh kepada agama

No comments:

Post a Comment