Tuesday, February 15, 2011

Episode 111

Kakak aku pernah berkata " apa saja yang aku terfikir, tuliskan ia cepat , sebab kita nie mudah lupa, kadang-kadang, apa kita fikir itu, tak pernah orang terfikir " memang betul pun apa kakak aku cakap, tapi aku takut orang berfikir seperti aku berfikir. Kenapa aku takut ? sebab aku takut fikiran aku membuatkan orang tidak mampu mencari jawapannya. Mungkin orang kata " soalan ini tidak masuk akal langsung " , bagi aku yang tidak masuk akal langsung itu adalah akal yang sempurna bila kita dapat menyelesaikannya. Akal itu satu anugerah sebenarnya, satu anugerah yang paling sempurna dalam hidup, tanpa akal, manusia tidak akan maju seperti sekarang.

Manusia juga perlu berfikir, ada juga manusia berfikir sampaikan soalanya itu memakan diri sendiri. itu yang aku cuba cakapkan disini. kita berfikir sampai memakan diri sendiri, aku seperti pernah tulis soalan ini diblog aku. tapi itu dulu kot.

Aku paling takut didunia nie apabila akal menguasi pemikiran, apabila akal berfikir, hati akan masuk campur sebenarnya, bila masuk campur, semuanya akan menjadi kacau-bilau. akhirnya kita sendiri terpinga-pinga sama ada benar atau tidak, kadang-kadang yang benar pun kita rasa was-was.

ada juga orang pasti, ada juga tidak pasti. jawapan seterusnya ialah yakin.

aku pernah dengar cerita bahwa, ada orang jadi gila apabila ia berfikir terlalu dalam sampaikan ia tidak menemui jawapannya. Bagi aku orang gila tidak gila sebenarnya. Kenapa aku cakap macam tu?

bagi aku gila seperti tak ada maksud sebenarnya, kosong erti kata lain, tetapi definisi gila menurut Albert Einstein:

"gila adalah melakukan hal yang sama tetapi mengharapkan hasil yang berbeda"

Bagaimana pula orang-orang yang masuk hospital tanjung rambutan? bagi aku orang seperti itu kita tidak layak pun nak cakap gila. aku pun tak tahu nak gelarkan apa sebenarnya. Orang gila bagi aku ialah orang yang unik sebenarnya, unik bagaimana?

mungkin bila baca balik ayat albert einstain, macam kurang waras pun ada juga, tetapi ayat macam nie boleh kita menjadi keliru bila kita cuba selesaikan persoalan nie sebenarnya.

No comments:

Post a Comment