Thursday, January 27, 2011

Episode 107 ( kalau orang tu masak sedap, kita akan teringat masakan orang tu )

baru habis tulis satu blog, tulis lagi kan ? baru sebentar tadi kakak aku tulis macam nie

" Dah lama tak makan kurma ayam, kari ayam , paling sedap sekali masakan mak "
dan aku pun berkata mak dan opah =)
tetapi makcik-makcik aku yang lain pun pandai dah sedap juga masak
aku cuma nak kongsi masakan yang makcik aku sedap masak bila aku makan. ini adalah tulisan jujur daripada aku. walaupun aku tahu diluar sana ada ramai lagi yang hebat2 masak, tetapi ini adalah list dari pilihan aku untuk diri aku kepada makcik2 aku =)
seperti seorang nama makcik aku bernama nadiah atau aku panggil Wanchik. Sampai sekarang kalau aku akan balik kampung aku akan teringat makcik aku masak Tomyam, sebab entahlah makcik aku nie tomyam dia simple saja, tapi buatkan aku rasa ula-la. Makcik aku nama Maksu atau nama betulnya azian. Bagi aku maksu aku dia kalau masak spagethi ula-la, kalau 1 pingang tu, aku rasa tak cukup untuk akulah. rasa boleh habis 1 pack tuh, kemudian aku ingat maksu aku punya paprik, paprik dia serius lain dari lain. tak manis tak pahit macam kat kedai, bagi aku rasa mcm pure paprik, semua cukup rasa. kalau bab kari nie, aku dalam fikiran boleh terbayang kari dari makcik aku yang aku panggil wanchu. kari dia bukan macam kari mamak, kari dia mak aku cakap kari orang melayu sebab berlemak. PErgh!!! itu yang sedap tuh, makan 2-3 pingang pun tak kenyang, wanchu aku baru-baru nie aku terkena mee rebus dari makcik aku,hmm menyesal tak makan kat rumah dia hari tu. sebab aku tak ada mood nak makan masa tu, jadi mak aku bungkus bawa balik. rasa kesal jugalah sebenarnya...

diatas tu semua mak aku punya adik. sekarang nie aku cerita tentang adik ipar mak aku plak.
Bagi aku cucuk paling power aku makan, ialah makcik aku bernama wan nyah, cucuk udang yang 50-50 ranggup dan tak rangguplah. aku pernah tanya apa makcik aku letak, dia cakap biasa je, tapi aku buat kat rumah, sama je. seperti orang kata, air tangan tu penting =) . bagi aku wan nyah sedap masak ialah, macaroni, Puding kastard, singa popai. PErgh itu memang terbaik dan power. Kalau makcik aku seorang nama Makcik ana nie pula, keluarga dia memang bukak kedai makan. Paling sedap bagi aku, tak silap, mee bandung, kemudian ayam merah, memang terbaik. tetapi ada seorang makcik aku masak mee rebus lagi unik. aku panggil dia mak tak, mee rebus letak kacang merah. memang pelik mula-mulanya bagi aku, tapi apa aku peduli kalau pelik. rasanya boleh tahan. kalau kek , mak tak aku dia hebat buat kek petak, aku pun tak tau kek apa petak2 tuh. masa zaman dulu2, kalau raya mesti dia ada buat, tapi sekarang jarang =).

jadi itulah cerita aku tentang masakan. kalau kita masak sedap, rajin masak, orang akan ingat kat kita bukan? masak nie sebenarnya salah satu cara untuk ambil hati seseorang. Ramai yang tak tahu sebenarnya. Ramai yang ingat KEK adalah segala-galanya, tetapi bagi aku. Siapa yang pandai bermain dengan ramuan alam berempah nie, dia pasti dapat mencuri hati setiap orang. Senang cerita, sampai bila-bila pun orang akan ingat.

Jika kalau ....
citarasa itu memang kita suka sebenarnya =)

No comments:

Post a Comment