Wednesday, December 1, 2010

Episode 93 ( Mimpi )

Anda pernah mimpi? mimpi yang benar-benar terjadi didalam jangkaan masa beberapa saat,minit,jam, hari atau bulan sebaliknya? ini bukanlah cerita dongeng yang aku cuba sampaikan. tetapi ini adalah mimpi aku yang kabur akan jawapannya. Tetapi orang tua berkara jika kalau kita mimpi ular maka itu adalah mimpi jin. aku ada buku tafsiran mimpi, tetapi aku malas nak bukak untuk melihat isi kandungannya. Dulu aku rajin membaca tafsiran mimpi. tapi sejak akhir-akhir ini aku malas .

Mimpi pelik yang aku pernah alami ialah aku bergaduh dengan syaitan atau jin aku pun dah lupa, diwaktu itu aku tertidur petang, sebab aku penat balik sekolah. masa itu tidak silap, aku tingkatan 5. Aku tidur didalam bilik kakak aku dalam pukul 3 petang setelah aku balik jalan kaki daripada LRT taman paramount rumah aku. Aku mimpi asalnya aku mempunyai kawan yang baik dengan aku, akhirnya dia berubah menjadi yang aku tidak sangka, dia berubah bentuk menjadi yang aku pun tak tahu itu jin atau syaitan sebenarnya?

ayat dia cakap kepada aku " aku akan bunuh kau " masa itu mimpi aku dengan dia adalah seorang pahlawan dan entah macam mana aku boleh bergaduh pun dah lupa, akhirnya didalam pertempuran tu ramai yang terkorban sebenarnya. aku hampir mati didalam mimpi aku, sebelum dia nak tikam aku, dia huruskan mata pedang tu kat tangan kanan aku, ada calar yang agak panjang. tiba-tiba azan maghirb. tiba-tiba aku bangun, bila aku bangun terasa sakit dan pedih ditangan aku, rupa-rupanya berdarah betul. mak aku pelik apa aku buat sampai tangan aku berdarah masa tu. aku pun pelik nak cakap sebenarnya. esok disekolah kawan aku pun pelik apa aku buat kat rumah sebenarnya. jika kalau aku terangkan mesti diketawakan. tetapi biarlah.

sampailah aku tahu mimpi aku seperti benar-benar terjadi, esok harinya tertidur lagi, dia datang kembali dengan berkata "pertarungan kau dan aku masih belum tamat lagi " alamak, mimpi yang sama datang kembali, kali ini aku potong kepala dia, tetapi dia masih hidup dan berkata " sampai bila pun kau tak akan boleh matikan aku " itulah ayat terakhir dia berkata kepada aku. mimpi yang pelik pernah aku alami .

Mimpi kedua aku ialah, aku mempunyai sebuah rumah besar dan putih, aku balik naik teksi sebab kereta aku rosak. bila aku masuk aku lihat dirumah aku banyak kertas-kertas yang aku tidak tahu apa isi kandung dia. bila aku bukak pintu aku disambut oleh budak-budak. rupanya itu adalah anak aku. tetapi, sebelum itu aku tanya " erk, siapa korang nie? " ada budak aku rasa-rasa dalam 12 tahun cakap , " apalah ayah, anak sendiri pun tak kenal" lagi lah aku terkaku didalam mimpi, akhirnya aku pun bermesra dengan diorang, lalu turun seorang perempuan dimana tinggi dia paras bahu aku macam tu dengan muka berkabur, aku berkata lagi sekali " siapa awak nie " diwaktu itu dia cubit aku, uikhs, lagi aku pelik, lalu dia berkata " isteri sendiri pun tak kenal?" lagi lah aku pelik dengan mimpi macam nie. aku alami mimpi seperti ini sebanyak 10 kali tidak silap aku. dalam setahun mimpi yang sama datang kembali.

tetapi baru-baru ini aku mimpi binatang, dimana aku mimpi ular, aku mimpi ular sawa, tedung dan ular-ular bisa yang lain, tetapi ular sawa nie berkata didalam mimpi aku " jangan risau siddiq, aku akan melindungi kau didalam kesusahan "

erkk, disitu aku mula cuak dengan mimpi aku, aku tanya kat mak aku, dan mak aku pun dah cuak dengan mimpi aku.tetapi mak aku cerita, diwaktu aku kecil dahulu, mak aku pernah mimpi ada seekor ular sawa kejar mak aku dengan aku (masa bayi lagi ) bila sampai dibukit, dia berdiri macam ular tedung lalu jatuhkan badan dia, tetapi mak aku tetap pegang aku. aku tidak tahu apa mimpi itu cuba sampaikan.

Orang kata, mimpi itu adalah permainan hidup, tetapi mimpi aku selalunya akan terjadi, seperti beberapa tahun lepas, aku mimpi kereta member aku terbalik, dalam masa 3-9 bulan memang betul kereta dia terbalik.banyak aku mimpi akan terjadi, tetapi ia mengambil masa yang lama. bila aku rasa aku pernah alami, maknanya aku pernah lalui didalam mimpi aku, dan aku tahu apa yang akan terjadi seterusnya, tetapi itu adalah mimpi. allah swt yang mengawal semuanya.

apa-apa pun kita patut merujuk kepada orang yang lebih arif tentang mimpi ini, mimpi bukanlah sesuatu perkara yang main-main. mimpi boleh datang dengan secara wujudnya. orang kata jika kita terjaga daripada mimpi makanya itu mimpi betul.tetapi lebih betul lagi bila kita terjaga diwaktu pertengahan pagi atau sebelum subuh macam tu. apa-apa pun tanya kepada orang yang arif tentang maksud mimpi ini. mimpi juga adalah maksud sesuatu yang allah swt cuba sampaikan. tetapi kita harus tahu apakah maksud disebalik mimpi itu, seperti aku selalu juga mimpi mati, bila baca balik rupa-rupanya allah swt ingin aku sedar daripada kesilapan aku. dosa besar , dosa kecil atau dosa terselindung yang aku pernah buat. jadi fikir-fikirkanlah mimpi anda

=)

No comments:

Post a Comment