Tuesday, March 27, 2012

Episode 251 ( yang lepas-lepas )

Assalammualaikum wbt



Beberapa hari lepas, kini abang ipar aku telah pun ke jepun bersama kakak aku, kini abang ipar aku sambung belajar disana, sambil menemani kakak aku. rasanya kakak aku akan berada dijepun selama 6 - 7 tahun, kalau abang ipar aku sambung phd. mungkin kakak aku akan berada disana selama 8-9 tahun, dan aku pun tak tahu lagi bila lagi nak ke jepun.

Aku memasuki kelas bahasa jepun, tapi pergi jepun tak lagi, buat masa sekarang nie, aku faham apa orang cakap, tapi aku agak sukar sikit untuk membalas cakapan, tapi ada masanya aku memang tak faham langsung apa yang dicakapkan. sense aku memang orang pure jepun, dan kahwin orang malaysia islam. agak kecewa, hahaha!! , tapi seronok apabila sesetengah bahasa jepun tu agak melucukan, contohnya macam perkataan mcd, kita akan sebut mcdonal atau mcd, tapi dalam jepun dia akan sebut, makurodoranodol, macam tu lah, kalau kfc , dia akan sebut kentucky .

jadi dalam setiap negara ada caranya tersendiri bukan? kelas aku setiap hari sabtu , dan akibat minggu lepas aku tak hadir sebab ada doa selamat, makanya sabtu nie ada kelas ganti, dan kini sense lama aku dah letak jawatan sebab dia kena ikut suami dia pergi mana tah aku pun tak tahu, jadi minggu depan aku dapat sense baru, tapi agak cuak sebab aku memang dah blur skit.

makin lama makin pening dengan bahasa jepun, contohnya E , mo , No , gitu lah, shita, damedesu, gitu lah, aku masih lagi blur-2 , dan macam ayat hari nie, tarikh, memang blur gile untuk ingat. mungkin aku kena banyak makan kismis .

menghantar borang untuk bekerja sudah, tapi selanjutnya terserah kepada yang masa esa. kita dah berusaha, jadi terserah kepadanya.

alhamdulillah, ada juga aku dapat motor, sebab abang ipar aku kata motor dia akan beri aku...tapi kategori " jaga motor tu eh " jadi aku diwajibkan menjaga keadaan motor tu dan keselamatan motor tu.

dan pasal keadaan rumah setapak aku, alhamdulillah, kini didalam renovation, rasanya dalam minggu nie siap, tapi tak tahu siap berapa peratus.

ada motor, jaranglah aku bawa kereta. tapi semalam aku dan kawan-kawan bekas kerja aku, pergi ke karoke, uhmmmm, teringat aku, lagu terakhir aku , tempat terakhir.. (hohoho abaikan)


kini kawan aku seorang lagi ajak buat band, jadi aku follow je lah dia, apa plan dia, cara dia aku follow, dan kalau aku rasa tak kena dengan jiwa aku, insya allah aku cuba belajar dan memahami, dan aku telah sebut "cuba" kan? .

keadaan bilik aku semakin hari semakin berubah, dan game di ps2 aku nie, rasanya semuanya dah habis main dalam tempoh 2 hari . rasa bosan . nak main game balik, rasa penat dan leceh, sebab kena ikut langkah-langkah.

kini aku tak ada buat apa-apa aku sedang membaca buku bertajuk mustapha kamal artartuk yang ditulis PTS rasanya, kakak aku bagi aku baca muka surat 307, dan aku tergamam membacanya, kalau nak tahu kena lah baca buku tu , pergi ke kedai buku, kalau rajin nak tahu cerita dia, beli.

bukan aku nak kesian dengan kematian dia, tapi aku terkejut dengan cara dia, tapi aku cerita sedikit je lah eh, bapak dia orang yahudi yang kononnya ikut islam, dan mak dia memang islam.

beza bapak dengan mak dia 20 tahun...bapak dia ada kawan baik, orang yahudi gitu lah, so , orang yahudi munafik nie, ada satu pesta, nama pesti dia, malam kambing hitam gitu, dia buat acara sex bebas, dan diorang kata, siapa yang mengandung pada malam itu, anak itu dianggap suci dan akan jadi ternama gitu lah. mak dia nie tak tahu apa-apa follow dan terminum, lalu pengsan dan kena main. jadi anak yang dia lahirkan tu bukan anak hasil perkahwinan, jadi bila dia dilahirkan, bapak dia jaga dia 100% pelindungan, nak tahu kena baca.

itu pasal lah kita dalam islam, salah satu pendidikan awal ialah anak-anak, jangan tersalah didik, kedua, iman seorang ayah dan ibu.

Dan sangat paling penting, apabila sebelum nak kahwin tu, apakah calon suami dan isteri itu betul-betul akan ikut cara islam, dan memahami, dan takwanya kepada allah swt itu tinggi?
aku setuju juga ada orang kata, nak kahwin dengan seseorang, tahu dahulu asal usul keluarganya, tengok sama ada dari kelompok yang baik-baik atau tidak.

sebab bagi aku mungkin ada potensi anak-anak kita akan ikut kembali perangai-perangai moyangnya+atuknya+dan bapaknya.


No comments:

Post a Comment