Tuesday, January 3, 2012

Episode 246 ( ibarat lego yang dibina lalu pecah dan bina balik )

Assalammualaikum wbt

Didalam dunia ini, ada yang mustahil dan tidak mustahil, semua bermula dari diri sendiri. Sama ada mahu atau tidak, percaya atau tidak, ingin atau tidak dan sebaris dengannya. bila usia sudah tua atau lanjut. Perasaan boleh menjadi terasa dengan mudah. Ada masanya perasaan itu boleh dijadikan positif dan negetif.

Dunia ini seimbang kata orang. senang cerita satu dunia gelarkan perkataan itu ialah KARMA. ibarat roda yang berpusing . ada masa bawah, ada masa diatas. cuma masa yang menentukan diselit doa kepada allah swt.

Dalam hidup aku, aku rasa, aku sudah berada dipuncak untuk seketika, jadi aku sendiri yang menjunamkannya sendiri, senang cerita, seperti tajuk cerita nie. tadi , didalam kamar aku, aku baring, lalu aku berfikir sejenak.

Sepanjang hidup aku tahun lepas, bagi aku , rasa baik, tetapi disebaliknya, banyak punca dari aku sendiri. Dan aku akuinya sendiri, aku ingin pecahkan sedikit rintangan, tetapi ia ibarat seperti pecahkan semuanya dalam sekelip mata.

jadi, aku terpaksa bermain lego sikit demi sedikit. walaupun jalan ini yang aku cari setelah aku fikir masak-masak, tapi aku rasa cerita tahun lepas adalah hehehehehheheh pelik eh....kenapa aku berfikiran seperti itu..

aku tak harap aku bina lego yang sama seperti tahun-tahun yang lepas, tapi aku cuma ingin bina lego yang baru, yang aku rasa, aku dan mereka, insya allah , menuju ke syurga allah swt.....

akan tetapi bukan hak aku menentukan perjalanan mereka, sama ada baik jalan ini atau buruk jalan ini. orang boleh pecahkan bila-bila masa, bila dia mahu. tapi pecahkan sesuatu tingkat bagi aku, mungkin waktu itu, aku rasa memang patut pun.....

tapi sayang aku terhadap mereka, diselit didalam doa, agar warna lego itu tidak pernah pudar. sebenarnya banyak yang bermain didalam fikiran aku. tapi aku terlupa sesuatu, sebab itu memang perangai mereka. ada yang suka mengikut, ada yang tiada pendirian, ada yang tiada hala tuju, ada yang follow on call, dan aku termasuk didalam kesemua golongan ini.

tapi makin lama sebenarnya, aku berbelah-bagi sebenarnya..adakah aku ingin ikut angin yang tiup tanpa arah yang tetap ? ataupun aku ingin bersama tanah yang akan bersama aku selamanya ?

pasti aku akan memilih keduanya, tapi disaat itu aku memilih tanah berbanding angin diwaktu itu. didalam sekumpulan ini telah bersuara mengatakan aku tidak berbulu, seiring dan seirama dan pelbagai-bagai lagi, tapi sayangnya,

bila aku cuba tinggalkan angin, dan memberikan segalanya kepada si-tanah, semuanya hancur berderai, kini aku hilang angin dan tanah dalam waktu yang hampir yang sama.

tapi mujur aku ada yang disayangi.

orang boleh memarahi aku, tapi orang tidak akan faham apa aku cuba lakukan, sebab aku orang yang pelik, ( kata orang-orang yang kononnya kenali aku sekian lama ) , aku sayang semua orang, cuma inilah akibatnya tersalah memberi kasih.

walaupun angin itu kejap ada kejap tiada, tetapi angin sentiasa sejukkan setiap keadaan, ( cuma ikut mood lah )

tanah pula, itu tidak dapat dipisahkan, ibarat air juga sebenarnya, tanah mana-mana pergi, akan juga terserempah tanah..tapi sayangnya, tanah juga ada yang tanah busuk, tanah wangi, tanah yang subur dan tanah yang pelbagai...

jadi aku membuat keputusan, dimana, aku rasa, semua pihak dilayan sama adil. kecuali _______________________________ ......

jadi itulah, ibarat lego yang dibina lalu pecah....aku tulis ayat seperti nie, bukan untuk digelak, atau saja buat-buat gelak, tapi aku tulis apa yang aku rasa sepatutnya. orang tua-tua kata, tak baik simpan lama-lama bukan ? jadi, pasal ini cerita tahun lepas, semuanya boleh diceritalah kan? tapi jangan di ungkit kisah yang lalu kan ? =)) .. hebat dan pandai orang tua-tua punya bahasa.

No comments:

Post a Comment