Wednesday, August 10, 2011

Episode 237 ( Dosa bergaul bebas? )

Assalammualaikum wbt

Selama ini, dan selama ini, dan selama in, aku telah membuat dosa, dan semua orang pernah melakukan dosa. Tetapi alhamdulillah, jika dahulu aku ada kawan-kawan perempuan disekeliling aku, kini aku tak tahu ada atau tidak. aku berasa bersyukur kerana allah swt tutupkan dosa yang aku tidak tahu itu berdosa sebenarnya. Sebab dahulu, dari pemikiran aku, berpasangan itu tak mengapa, ( yang tak melakukan zina besar ) TETAPI !!!!!!!!! .... setelah aku mendalami yang aku rasa tak cukup dalami, aku telah banyak melakukan dosa iaitu pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan.

Aku renungkan kembali disaat pertama aku. Ya allah ! banyaknya dosa aku dibahu aku. banyaknya aku telah berkata-kata kosong yang tiada erti untuk agama aku sendiri. Bagaimana untuk aku hadapi dengan allah swt? aku hari-hari berdoa kepadanya agar dia ampunkan dosa aku. tetapi aku takut bahwa dosa aku tidak diampunkan olehnya kelak aku berhadapan dengannya.

Dahulu , langsung tak pernah terfikir perkara-perkara seperti ini. kalau fikir pun hanya akan kata " kawan aku je dowh , tak ada hati kat dia pun " ya allah ! demi allah, itu adalah kata-kata daripada pergaulan bebas yang hari-hari jumpa , gelak tawa bersama dan hidup bersama siang dan malam, cerita duka kepadanya " i gaduh dengan bf i , i need to talk " bila aku fikirkan balik. Hidup aku sentiasa diberi dosa-dosa...

hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm aku tak nak mati dalam dosa, sedangkan aku nak mati dalam keimanan. ada orang kata tak mengapa, tetapi tahap macam mana yang dia kata tak mengapa tu ?? itu yang aku sedang fikirkan, apakah tak mengapa kita lakukan dosa? tak mengapa kenal hati budi dia ? ataupun tak mengapa kalau kau suka dia ?

jawapan aku kalau aku fahami , kenal hati bukan perlu 30 bulan , 1 tahun , 10 tahun. apa yang erti kenal dalam islam? ya allah ! allah swt memang ciptakan manusia berpasangan, tetapi haram bagi mereka tiada hubungan yang sah ! . kalau setakat kau jadi kekasih dia, itu tidak dapat mengsahkan dalam sisi agama kawan. itu masih didalam kategori berdosa, silap hari bulan boleh jadi dosa yang sangat besar bila diakhirat kelak.

ya allah ! pening aku memikirkan dosa-dosa aku. andai aku dapat melihat dan membaca dosa-dosa aku.. ya allah , aku pasti akan menagis teresak-esak . sebab aku tak sanggup nak hadapi neraka allah swt. Anak muda melayu islam , masih tak faham dosa , syurga , neraka. aku tak tahu bagaimana nak terangkan kat mereka. sebab aku dengar ceramah agama, aku buat konklusi diri aku, " kalau aku lakukan balik, maka dosa untuk aku, neraka untuk aku "

manusia senang berkata, taubat banyak-banyak setelah buat dosa. apa ingat allah swt akan terima dosa manusia yang sering maksiat? memang allah swt akan memaafkan, tetapi diwajibkan tinggal terus selepas kita bertaubat.

ya allah ... kalau aku nak cari jodoh, aku pilih yang pandai agama dan boleh mendidik anak-anak dengan agamanya.....

Sekarang nie.......dimana aku nak cari perempuan seperti itu ? kalau harta banyak , tetapi diasuh oleh penjaga, tetapi anak-anak terabai kelembah maksiat tidak guna, anak-anak pakai tudung, tetapi masih berpakaian ketat-ketat, dan keluar dengan lelaki juga, huha huha huha sana sini..apakah aku rasa itu ibu yang bagus untuk kahwin dengan dia ?

ya allah !!! aku mula risau ....benar kata nabi muhammad saw. tentang manusia akhir zaman...fikir-fikirkanlah...aku takut dosa aku menjadi topik utama bila aku jumpa allah swt nanti, tetapi aku yakin, bahwa allah swt telah mengampunkan dosa silam aku.....

No comments:

Post a Comment