Thursday, June 16, 2011

Episode 225 ( harta yang aku tak termampu nak terjawab )

Apa harta anda, bila orang tanya " eh apa cerita barang yang kau dapat tu eh? " apa barang yang kita dapat, imbuhan apa yang kita dapat, sama sekali itu adalah hak milik kita dan harta benda kita. Minggu lepas pada hari khamis, Bekas pelajar arwah opah aku telah buat satu tahlil untuk dia.
Ada juga anak muridnya yang ingat jasanya. apa-apa pun terima kasih kesemua yang hadir pada masa tu.

Hakikatnya keluarga aku adalah anak yatim. anak yatim yang telah kehilangan bapanya. Abang aku yang sulung, masa bapa aku meninggal semasa dia berusia 10 tahun, dan aku berusia 1 tahun rasanya, kami memang dikategorikan sebagai anak yatim. Sebelum arwah opah aku meninggal. Bapa aku dapat hadiah dari opah aku iaitu kereta mazda ( gambar seperti dibawah ) .

Selepas baik sahaja tamat tahlil, ada makan-makan. aku abang aku kedua orangnya duduk disama meja, dan aku berborak bersama salah seorang pelajarnya. Pakcik tersebut ingatkan aku dan adik beradik aku sekolah yang sama seperti mereka. tetapi aku dan adik beradik aku, semuanya 100% sekolah di bukit bintang petaling jaya.

Aku kagum dengan pakcik itu sebab dia tahu akan kereta mazda opah aku, dan siap tahu nombor plat kereta opah aku. Tetapi satu soalan cupu emasnya membuatkan abang aku dan aku tak mampu nak terjawab, mahupun memberi tahu jawapan apa. apabila dia bertanya " kereta mazda tu masih ada ke? dah lama tak tengok kereta mazda, plat kereta dia BBB 122 kan ? " aku dan lain hanya mampu jawab... " erkk hah, betul plat kereta bbb 122 " .

tapi pakcik tu bertanya lagi, tapi mampu tersenyum dan gelak sinis sahaja. harap dia tahulah apa terjadi, biarkan dia buat andaian jawapannya sendiri, sama ada kereta itu telah dijual.

Jika andainya kita menjaga harta anak yatim, haruslah jaganya dengan elok dan sempurna. seperti ayat surah bakarah ayat 220 tentang harta anak yatim. hakikatnya sungguh besar perjalanan mereka sebenarnya. andai kata aku terjumpa anak yatim seperti aku. akan aku cuba memahami situasi dan keadaanya mereka pula. sesungguhnya anak yatim tak akan memberi tahu apa masalah mereka hadapi sampaikan mereka terpaksa bersenyap mahupun berserah kepada allah swt. jika berserah tanpa ada yang menolong pun agak sukar.

harap andai aku terjumpa atau kita terjumpa renung-renungkanlah bahwa anak yatim, perjalanan mereka adalah sukar tanpa kedua-ibubapa mereka.

No comments:

Post a Comment