Tuesday, May 31, 2011

Episode 221 ( Bukankah memberi tahu itu lebih baik daripada mendiamkan diri ? )

Assalammualaikum wbt

Dunia yang kita tahu hampir kiamat, dan manusia-manusia diluar sana separuh sedar daripada kehidupannya, sama juga dengan aku. tapi insya allah aku tidak akan lupa bahwa akhirat dan kematian sedang menunggu aku.

Sejak akhir-akhir aku diam dan memerhati, aku rasa kita manusia telah banyak terlalai dan melampaui batas soal agama. Tidak kisah agama apa pun sebenarnya. Sebab didalam setiap agama ada undang-udangnya dan caranya. Kepada kita yang islam ini, aku senang cerita, kembalilah kepada arah yang sepatutnya. bukan masih menyimpang didalam dua arah, usah membiarkan diri ini terjerumus ke neraka bersama kawan-kawan.

Secara amnya, aku telah tulis perkara yang sama untuk blog ini. Dari seorang kawan harus menasihati kawannya , dan daripada seorang yang tahu harus memberi tahu. tetapi aku agak kecewa dan sedih apabila yang tahu hanya mendiamkan diri dan membiarkan orang lain terjerumus untuk ke kawasan nereka.

Memang nereka itu kita tidak nampak, tapi kita boleh nampak dengan daya imaginasi kita. manusia sering lupakan itu. Bukan untuk menunjuk kita ini agama kuat dan sebagainya, BUKAN .... itu salah sama sekali, apa yang diberi tahu itu adalah tabligh iaitu menyampaikan. Bukankah nabi kita sudah memberi tahu kita menyampaikan sesuatu yang kita tahu kepada umatnya yang tidak tahu.

Aku tak mahu setiap orang dimuka bumi ini yang beragama islam hancur dengan erti persahabatan yang kononnya " kau tak minum arak , tak main dan sebagainya tak boleh jadi kawan aku " bagi aku , merekalah yang tidak hebat atau macho sebenarnya. apakah kita mencari kebahagian dunia atau akhirat?

Ada masa aku muak dengan orang-orang disekeliling aku, sebab aku tahu mereka lebih hebat dan pandai agama daripada aku. tetapi kenapa mereka mendiamkan diri dan membiarkan?

Aku harap orang seperti itu diberi pengajaran suatu hari nanti. Aku tahu agama perlu berlembut, tetapi berlembut pun ada tempatnya dan caranya, bukan berlembut dan membiarkan dan biarkan sehingga ia lupa batas-batas agama.

aku cuma rasa sedih dan rasa macam mana hendak menolong pemikiran manusia ini berubah...berubah daripada aspek macam ini... " aku orang melayu , dan aku tahu apa aku buat "
ya allah. apakah melayu itu sebuah agama ? budaya sekarang telah memterbalik maksud melayu dan islam...

banyak lagi yang harus kita ambil tahu, bukan hanya melepaskan bergitu sahaja. aku kecewa dan sangat kecewa. orang islam malaysia mengambil remeh tentang agamanya sendiri.
Kenapa orang takut sangat undang-undang islam? undang-undang islam bukanlah teruk seperti kita fikirkan.

cuba lihat semasa zaman rasululullah saw dan zaman khalifah ali , abu bakar dan lain-lain. dan cuba bezakan zaman yang yang kita lihat sekarang atau zaman yang dahulu. bertapa teruknya yang berlaku.

aku harap pandangan mata kita dapat membuka dengan sempurna walaupun orang kata " tak ada manusia sempurna didunia " sebenarnya ada, jika kita yang buatkan ia rasa sempurna maka ia akan jadi sempurna ... kesempurnaan itu belajar dari kecacatannya ...

No comments:

Post a Comment