Wednesday, June 30, 2010

Episode 54 ( Pengiraan sebelum dan selepas kahwin )

Usia semakin meningkat dan salah satu untuk dicapai setiap manusia ialah KAHWIN. ramai yang kata tanggungjawab yang penting dan kata belum bersedia, seperti aku selalu kata kepada kawan-kawan aku, jika kau melakukan sesuatu perkara adakah kau perlu bersedia? adakalanya tidak. kerana kahwin dapat menghindari melakukan zina dan pelbagai lagi.

bagi umur seperti aku ini, masih belum puas dengan apa yang aku ada, tetapi aku tetap berfikir pasal kahwin. Untuk kahwin kita perlukan persediaan. Maksud persediaan ialah Duit atau wang yang cukup

Ramai yang berfikir " oh 10 Ribu cukup untuk Kesemuanya " tetapi apakah ia sebenarnya cukup?
bagi aku 10 ribu tidak cukup. 10 ribu hanya dapat menolong sedikit daripada apa yang dibelanjakan. Pada zaman sekarang satu kepala untuk tetamu dianggarkan 10 ringgit akan dapat sebanyak 4 lauk dan nasi ( 10 ringgit adalah harga murah pada zaman sekarang ) ada yang satu kepala Rm 12-15 ringgit.

jadi fikirlah jika anda menjemput tetapi sebanyak 500 orang dan 1 kepala ialah 10 ringgit maka , daripada 10 ribu telah tinggal 5 ribu. Dan untuk sewa dewan paling murah saya ingat dalam 2ribu atau 3 ribu. Sewa Meja dan kerusi Rm 1 ribu ( kalau sewa kemah , 1 kemah Rm 500 tidak silap )

disitu telah menunjukkan tidak cukup , sebab jika sewa baju pengantin + P.A system + orang kompang , hadiah untuk tetamu yang datang + untuk membuat card + set bilik pengantin, disini telah menunjukkan 10 ribu tidak cukup untuk membuat kesemuanya.


ini adalah pengiraan untuk berkahwin...

ini adalah pengiraan selepas berkahwin......

-harga rumah paling murah pun 2 ratus ribu. itu pun tengok dekat area mana dan berapa kaki persegi,

-jika beli kereta , fikir untuk servis, kalau rosak,

-Motor ( kalau kita seorang lelaki yang rasa tak mengapa pergi kerja naik motor, saving minyak kereta dengan servis )

-Selepas dapat anak..bayar Hospital, kalau swasta kena ada 8 Ribu. kalau kerajaan memang berbaloi..

susu anak satu tin 80 ringgit..

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

sungguh memeningkan kepala..
sebab saya tak suka berfikir pasal duit..
bila fikir pasal duit, akan pening kepala..
sebab duit seperti air yang mengalir


No comments:

Post a Comment