Sunday, March 7, 2010

Episode 39 ( jangan salahkan satu pihak sahaja )

Orang kata " laki semua sama / perempuan semua sama " apa yang mereka kecewakan sebenarnya?

bagi aku semua orang adalah sama.tetapi semua orang lain juga.sama atas golongan bernama manusia. bila lelaki atau perempuan kecewa, semua akan salahkan kaum adam ataupun hawa. bagi aku kedua-duanya salah dan ego sama sekali. apa pun kita janganlah fikir sesuatu perkara yang terjadi sama seperti orang sebelum ini. aku bukanlah pakar motivasi tetapi aku cakap apa yang aku nampak. saling menunding jadi kepada adam dan hawa. cuba bayangkan dunia ini berperang hanya pasal perempuan dan lelaki? cuma pasal lelaki kecewa dengan perempuan, perempuan kecewa dengan lelaki pasal permainkan perasaan dan sebagainya? bodoh tak jika jadi bergitu?

bagi aku yang dah hidup lingkungan 20an nie, aku rasa aku dah hadapi pelbagai situasi orang, tetapi aku tahu, ada yang lagi teruk daripada aku kena. cuma kita perlu rasakan diri kita disituasi orang tu. jangan kita rasa perasaan kita. cuba kita gantikan perasaan yang dia terangkan itu.

ada manusia berkata " kalau marah lepaskan " apa yang kita dapat kalau kita lepaskan? kita akan rasa puas? adakah puas itu selamanya? tidak sama sekali. dulu aku mungkin seperti yang aku cakapkan. tetapi bila aku fikir secara amnya, " apa gunanya jika kalau kita asik marah saja? "
marah ini seperti syaitan, marah ini seperti api. apakah aku sentiasa mahukan jadi seperti itu?
aku hanya mahu jadi seperti manusia yang tahu erti senyum dan kawal keadaan bila perasaan marah tu datang.

lama juga kita perlu belajar keadaan seperti ini. bila kita belajar setiap cara, ia seperti kita belajar sesuatu perkara. kita perlu juga mantafsir setiap nilai kehidupan yang ada, daripada buruk dan baik. hidup juga perlu seimbang dari segi emosi.

No comments:

Post a Comment