Tuesday, December 29, 2009

Episode 18 ( apakah ilham untuknya terjadi? )

Petik guitar dan petik guitar, buat lagu dan buat lagu, aku belajar main guitar semenjak aku form 2. lewat sungguh aku belajar main guitar, tapi aku tak pandai seperti orang lain. aku hanya main biasa-biasa saja. kalau note guitar tu aku tahu, tapi kalau diberikan note taugeh tu minta maaf banyak. aku tak mendalami jenis macam tu lagi.

aku rasa aku buat lagu sejak aku habis sekolah tak silap aku, aku habis sekolah 2004. aku rasa dalam 2004 atau 2005 aku mula menulis lagu. lagu pertama aku kalau tak silap aku masihkah ada cinta, itu yang aku buat 100% karya aku. tapi kalau ikutkan lagu kongsi idea masa tu lagu inikah dinamakan cinta, tapi masa tu aku cuma macam tolong-tolong settingkan je.

tapi kini bila aku bukak balik file-file aku, masya allah. banyak gile rupanya, rasanya cukup kalau aku nak buat 3 album. 1 album mungkin ada 10 atau 11 lagu. tak terfikir aku boleh buat banyak sampai macam tu. tapi aku main dan record kat hp atau mp3.

tapi nak dapat perasaan untuk lagu tu yang susah. bagi aku, waktu yang senang sewaktu aku rasa kecewa, mahupun sedang dilamun perasaan. tapi diantara dua nie memang senanglah kalau nak buat lagu.

aku buat lagu tak ada tajuk lagi,cuma penting untuk aku masa tu ialah melodi dulu dan kemudian cara nak nyanyi dan baru lirik. sesuatu lagu yang menarik bagi aku terletak kat melodi dia dan baru lirik dia. tapi kadang-kadang orang tak suka sangat sudah lirik nie,cuma pentingkan melodi saja.

tapi kalau orang yang boleh buat combo macam melodi dia sedap pastu lirik dia touching, itu kerja agung dialah. macam lagu isabella dari seacrh, taman rashidah utama dari wings. budak-budak yang tak lahir pada tahun tu pun boleh hafal lagu-lagu macam nie. jadi lagu-lagu macam nie lah yang kita mahukan. bagi aku ini ialah combo untuk sesebuah band yang dapat buat combo seperti nie.

seperti aku pula, aku tak tahu apa combo aku. banyak lagu tapi tak boleh combo susah juga.tapi orang kata "apa-apa pun mula dari bawah".

bagi aku jangan simpan melodi yang rasa tak boleh market dipasaran malaysia. pedulikan orang yang ingin kutuk-kutuk. yang penting itu hasil karya kerja dari anda semua.

bagi kawan-kawan atau sesiapa yang rasa nak belajar cara mengubah lagu, sebenarnya semua tu terletak kat diri sendiri. tak kisahlah kalau tiru hasil karya orang,tapi kalau tak tiru macam mana nak maju jugakan? tiru tu tiru juga tapi jangan lah tiru 100% =) . pastikan ada trend dan sytle sendiri. itu yang pasti.

bukan susah nak cipta lagu sendiri , cuma pastikan melodi yang sesuai. semua orang boleh cakap pasal muzik tapi sebenarnya mereka hanya segelintir saja yang hebat tentang muzik.muzik nie juga macam makanan.

No comments:

Post a Comment