Thursday, April 28, 2011

Episode 217 ( Sid+diQ )


Bila dengar lagu nie, rasa nak menangis pun ada. dan sedih lagi bila dengar lagu nie teringat kat arwah bapak aku yang dah lama meninggal dunia sejak aku kecil lagi. bila lagi memikirkan situasi aku macam nie. aku rasa mak aku, dan ibu-ibu tunggal didunia adalah orang yang paling gagah menghadapi segala situasi yang terjadi. Sejak arwah bapak aku meninggal, mak aku hanya tumpu kepada hidup adik beradik aku.

Tiada untuk teman lelaki dan sebagainya. Sesungguhnya pengorbanan itu sangat besar daripada hidupnya selain melahirkan aku dan adik beradik aku. aku pun heran, jika pasangannya telah meninggal, pasangannya berkahwin lain. memang kahwin itu wajib dan bagi seorang lelaki, yang ingin beristeri lagi, harus berkahwin dengan perempuan yang sudah mempunyai anak, sebab itu akan lagi menyenangkan situasi si perempuan ( tak silap aku dari hukum seorang lelaki nak kahwin lagi satu ) tapi sayang, si lelaki semua mahu kahwin dengan si dara.

kakak aku kata, perangai bapak aku, macam aku. tapi perangai itu muncul sikit demi sedikit.
Ada orang hidup tanya bapak, berjaya didunia, tetapi aku masih lagi tidak lagi. apakah aku mampu berjaya didunia atau tidak? aku bukannya mencari kejayaan didunia, tetapi aku mencari kejayaan diakhirat juga. tapi kalau boleh biarlah semuanya seimbang.

Baru tadi aku berborak dengan mak aku, tetapi sebelum tu aku borak pasal perkara lain. bila nak habis berborak, aku nampak sebuah buku bertajuk " make it ! dont buy it " .

Dari situ aku ambil buku itu dan tanya siapa punya buku nie, dan mak aku jawab itu kepunyaan bapak aku. Dan terus aku menyebut

" kalau arwah bapak ada, rasanya rumah nie mungkin bapak jual dan bapak buat rumah baru dekat dengan kebun tak pun hidup siddiq tak macam nie, mungkin jadi seorang ahli makenik kereta "

dan situ aku rasa semacam hiba sesuatu bila memikirkan tentang arwah bapak aku. tak pernah aku dapat alami seperti mana abang dan kakak aku merasa. Mungkin aku nie nampak seperti tabah, dan adakalanya aku kecundang juga. tetapi sebaiknya lebih baik aku merahasiakan setiap situasi, hanya berbuat situasi itu dalam keadaan tiada apa-apa.

hakikatnya selama aku hidup nie, nyata aku mampu bertahan walau aku tidak ada seorang bapak atau ayah. Ada juga kadang-kadang tengok terasa cemburu dan sebagainya, tapi aku tahu, aku tak akan dapat seperti orang lain dapat, tetapi aku dapat sesuatu yang berharga allah swt berikan kepada aku. bukan sebagai pertukaran atau sebagai hadiah, tetapi allah swt memberi aku ujian yang sangat hebat sejak aku azali lagi.

ada yang orang gelar " anak tak ada bapak, dasar kurang ajar dan lain-lain " walaupun bergitu, aku dan adik beradik aku tetap hadapi dengan senyuman. walaupun perasaan terguris, dengan setiap perbuatan manusia, tetapi bila dah besar, kami anggapkan perkara itu adalah gangguan syaitan iblis yang cuba menghasut manusia untuk berkata seperti itu.

walaupun aku rasa hidup aku tak teratur, kucar kacir, kawan pun seperti mengambil kesempatan sebagainya, aku rasa aku hadapi ujian dengan tenang, ada pun rasa marah, tapi fikirkan balik jalan sebenarnya adalah tenang dan senyum. Bukan senyum dendam atau apa, senyum kerana ujian untuk aku seterusnya telah tiba.

Aku berterima kasih kepada mak aku yang selama ini menjaga aku, dan tahu apa yang baik dan buruk untuk aku. Abang aku yang sentiasa membantu aku didalam kesusahan tidak aku lupa kakak aku yang sentiasa bersama aku didalam aku serabut dan sebagainya. Seorang kawan aku hilang kerana perkara dunia, dan muncul seorang kawan yang tidak seperti itu, aku harap apa yang berlaku ini dapat membantu segala perjalanan aku.

Banyak lagi yang aku tak tertulis pasal aku sebenarnya. ini hanya segelintir sahaja. Dan nama aku Muhammad As Siddiq Bin Abdul Rahim, orang panggil aku siddiq, dan dalam bahasa arab ertinya Yang benar. Jadi apa aku tulis adalah benar dari lubuk hati aku. apa aku cakap dan janji adalah benar dari lubuk hati aku.

No comments:

Post a Comment