Sunday, December 19, 2010

Episode 97 ( akal untuk berfikir, perasaan untuk emosi , jiwa untuk naluri )

Manusia diberi akal untuk berfikir, aku dah banyak kali terangkan, bahkan setiap kali kalau baca buku cerita pasti akan tertulis seperti yang aku cakapkan. aku pernah terbaca satu artikel dimana,
manusia yang berjaya mengharungi masalah adalah manusia yang berani bermain dengan perasaan sesama manusia, dan yang pandai berfikir untuk mencari punca+kenapa+bagaimana+konklusi dan pertimbangan yang sesuai.

selepas sudah berfikir dengan jawapan yang tertanya-tanya dalam kepala, barulah kita mencari perasaan yang sesuai, kenapa harus mencari perasaan yang sesuai? sebab semua orang tahu manusia tidak suka perasaan yang boleh mendatangkan emosi orang naik darah, bukan tak boleh, boleh tapi seperti aku terangkan tadi. kita harus berfikir dengan jawapan yang sesuai dan baru kita memulakan emosi.

selepas melepaskan emosi, melepaskan jiwa atau naluri adalah combo sebenarnya. sebenarnya ia ikut ciri-ciri soalan yang dikemukan oleh orang sebenarnya, contoh dia macam nie.

anda sedang marah dengan sahabat anda, jadi anda perlu berfikir bagaimana nak mulakan perbualan seperti ini, dan bila anda yang memulakan, anda harus ada jawapan yang kukuh dan benar. Kemudian baru anda melepaskan perasaan yang anda rasa soalan yang bermain difikiran anda sama seperti perasaan anda. Jiwa dan naluri selalu dapat digabungkan semasa tengah marah, bercinta ( nak lepaskan perasaan ) dan didalam dilema.

ini cuma tips dari aku.......... =)

No comments:

Post a Comment